06 augusti 2014

Potatis från trädgårdslandet!



Ni som känner mig vet att jag inte lägger största fokus på min trädgård... nu. Vi har i alla fall planterat lök och potatis minsann. Och häromdagen skördade jag för första gången! Vilken känsla att få upp de små knölarna och känna att de är mina! Som små bebisar!! :)))


Och helt ekologiska utan någon besprutning! Ja vi har massor med ogräs... Supernice! Jag kände mig rik när jag fick servera dem till familjen sen - kokta med rikligt med smör till. Mums, mums!


Kan bara säga att jag har fått blodad tand. Nästa år ska jag plantera potatis, lök, vitlök och kanske sallad också. Någon som har tips på lättodlade saker som funkar för i princip alla? Odling för dummies liksom... 



1 kommentar:

EM sa...

Jättefina!!! Har inga egna potatis i år,,,
Tips på lättodlat, för dummies? Gå in på min nya gröna blogg http://eemgoesgreen.blogspot.se så får du se hur jag gjorde. Här är en äkta dummie som fått blodad tand... Jag började i år med att så sugar snaps!!!, ärtor, satte sättlök (röd o gul), tre tomatplantor, en gurka och en squash i växthuset (trasigt som lagats med byggplast). Köpte pluggplantor av svartkål (rekommenderas!!!) och nu är det dags att skörda-
Vitlöken sätter vi i höst, köper utsäde, inte från affären (kan ha sjukdomar). Viss sorts sallad kan du så nu om du vill, rädisor likaså. Jag rekommenderar så-band om du kan få tag på det.
Allt i pallkragar, direkt på gräsmattan. Sån väv under några, tidningar under några. Funkar lika bra. Vanlig köpe-jord. Gräsklipp på ifall det blir nån (ingen uppsamlare, man får kratta,,, orka...) för näring och för att slippa ogräs...
Ett tips är att gå in på Odlings-tv och kolla de olika klippen. Varningens ord: man kan bli helt fixerad av detta...
kram EM