12 juli 2014

Rogoznica, Kroatien


Oj, vilken semester vi har haft! Rogoznica levererade verkligen! Vi älskade stället. Vad var det vi älskade så då? Det var ju inte de vidsträckta stränderna... och det var inte de lyxiga hotellen... 


Jag vet inte... det var väl det jordnära, enkla livet vi hade! Vi fick bo i ett genuint kroatiskt hus. Vi fick känna oss som en av dem. Vi gick på den söta små kvarterskrogarna och handlade i de två små affärerna som fanns. Det hela kändes väldigt genuint bara, det var nog det som vi älskade mest. Och vädret. Vädret var ju bara helt underbart på ca 28-30 grader hela våra två veckor. 


Vi åt tonfisk, musslor och risotto. Drack vitt vin och pivo (öl) när vi kände för det. Och barnen fick glass i massor utan att vi kände oss ruinerade. 


Längs kustkanten fanns det både små restauranger och små strandaffärer. Inte mycket att ha i dem kanske men ändå sådär lite charmigt att gå och kika lite på alla nyckelringar och badhandukar. 


I varje hörna finns det lägenheter till uthyrning. Många som bor här har det väldigt fattigt och man försöker klara sig genom att hyra ut ett rum eller två till turisterna. Ändå är inte Rogoznica väldigt turistisk. Det finns en fantastisk marina där det kommer in en del folk och lite olika språk hörde vi visst. Ändå kändes det som om vi alla fick plats. Det blev inte "overcrowded" som det kan blir och jag kände inte att jag ville spy på alla andra turister (det händer mig ibland...).


Vackra palmer och olivträd växter överallt och mycket fikonträd. Tänkte tanken att jag skulle resa hit en sväng i augusti också så jag kan strosa runt och plocka frukterna vilt.



Kvällarna bjöd alltid på skön, varm bris och god mat o dryck. Resan upp och ned i bil med barnen gick toppen. Kort sagt, det fanns ingenting att klaga på när det gällde vår semester. Vi är mycket nöjda! Och vi har redan bokat nästa år :)

Kram J

1 kommentar:

EM sa...

Jamen, du, det är ju precis så det ska vara när man har semester. Att få känna, en liten bit, att man är på besök och nästan lite hemmahos och inte bara är en "kassa-ko", och "hellomyfriend", det klarar jag bara inte.
Låter som ett trevligt ställe. Ska jag notera...
kram EM