15 juli 2014

Ordning o reda


Igår hade vi gäster här i huset. Jag  hade bestämt mig för att förbereda mig i god tid, tvärtemot vad jag brukar göra med andra ord. Så klockan 5 satte jag igång med sallad och klyftpotatis (ja, jag skar upp dem - satte INTE in dem i ugnen...). Det kändes himla skönt faktiskt! Att vara sådär REDIG och förberedd som alla skötsamma människor är. Jag är aldrig det. 


Fast just nu befinner jag mig mellan två arbeten (eller rättare sagt eget företag, för jag startar snart ett sådant) och då får jag sköta ALLT markarbete här hemma. Jag gillar inte det. Men det är klart - jag hinner med lite mer ordning o reda när jag inte jobbar heltid. Så jag har satt igång projekt "få-barnen-att-städa-undan-efter-sig-själva"-projektet. Jag leker Hitler och tjatar o tjatar om allt o ingenting här hemma. Hatar mig själv för det också... Men annars blir det liksom inte som jag önskar! Ja, det är möjligt att jag varit lite slapp innan men vi har ju levt i konstant renoveringskaos...


Ett av (alla) stegen blir att sätta undan disken i diskmaskinen direkt. Jag ORKAR inte hålla på att plocka undan efter barnen (och mannen). Självklart är jag inte ensam om sådana här frågor. Verkar som om alla kämpar med det (mer eller mindre). Sen har vi alltid de där... som har det PERFEKT hemma. De är jag både lite avundsjuk och lite arg på. 

Inga kommentarer: