23 mars 2015

Tröstrik chokladkaka á la Joacim



Varje gång jag bakar denna chokladkaka så får jag tusen frågor om receptet så jag tänkte ni skulle få det av mig. Det är typ VÄRLDENS godaste chokladkaka! Men den är inte sockerfri och den är inte LCHF. Men det är klart... där är ju en hel del smör... och inte så hemskt mycket socker ändå... :) 

400 gr smör
6 dl strösocker (ibland tar jag bara 5 dl)
3 dl vetemjöl
4 ägg
8 msk kakao (toppade)
2 msk vaniljsocker
2 nypor salt

Blanda alla ingredienser. Smörj och bröa en vanlig rund form med avtagbara kanter. Gräddas i 50 minuter i 150 grader. 

Okej... gå inte och trilla av stolen nu. Den är fantastiskt god. Får man lite över kan man skära upp den i små kuber i förvara i kylen. Blir som små praliner - eller ännu bättre! 

Kram J





Inga kommentarer: