20 augusti 2014

Lillördag och busenkel pannacotta



Onsdag... är det lillördag det kallas? Ni är säkert några som ska ha bjudning i helgen och funderar på vad ni ska göra till efterrätt. Jag tycker det är nog så jobbigt när det ska komma hem folk. Jag väljer att lägga krut på att städa undan och göra (någotsånär) snyggt och sedan på huvudrätten. Allt annat kommer i skymundan liksom. Men jag vill ju ändå det ska kännas lyxigt. 

Och detta tipset fick jag från en av barnens fröknar - suuuuperbra och suuuuperenkelt recept! Här kommer det:

Pannacotta (4 pers)

3 dl grädde
3 msk gelesocker
Lite vaniljsocker
Frusna bär

Blanda grädde och gelesocker i en kastrull. Rör om. Koka upp blandningen. Låt småkoka en halv minut. Tag kastrullen från spisen. Häll frusna bär i botten på skålen och häll sedan över pannacottan, ställ kallt. Eller som jag - häll upp pannacottan i portionsglas, ställ kallt och skiva sedan färska frukter över. 

Så mumsigt! (och enkelt)

See ya!

1 kommentar:

Graadskan sa...

Pannacotta är en riktig favorit här hemma!!! Så gott och så enkelt!! Perfekt kombo! ;)