10 augusti 2013

Fira födelsedag



En lördag är snart över i firandets tecken. Det har varit ömsom regn, ömsom sol hela dagen - i alla fall vädermässigt. Jag och mannen har hållit oss sysselsatta hela dagen med tvätt, städ och sortering. Ganska skönt att ha sådana dagar ibland. Jag önskar bara att de kom lite oftare. I veckan har vi ju haft en födelsedagsgris så ikväll fyllde vi huset med släkten. 


Jag bakade såklart. Älskar att baka! Synd bara att man inte kan äta upp allting man gör. Då är det ju perfekt vid sådana här tillfällen när man väntar hem folk. Hembakat känns lite lyxigt också. Och så vet jag vad som är i kakorna - inga konstgjorda konstigheter. Sen får man ju alltid lite "ohh" och "ahh" lite här och där när sötsakerna avnjutes :)


 Det blev sirapsbröd.


Och hallongrottor. 



Stora bordet kom till användning. Först åt vi kycklingsoppa med rotfrukter och risoni. Med huset fullt med folk blir det sådan där härlig hets vid matbordet när alla ska ha - barnen först och sen vi vuxna. Och vi åt länge. Marängsviss till efterrätt. 


Till sist var det bara disken kvar. Dottern var nöjd och glad efter all uppmärksamhet och allt kusinumgänge. Vilket röj det var med tolv vuxna, sju barn och fyra hundar!

Härlig lördagkväll till er!


3 kommentarer:

Grodmamman sa...

Åh, vad sugen jag blev på att baka nu!:) Å andra sidan borde jag inte göra det när jag nu vill bli av med några kg...
Kram

EM sa...

Så himla mysigt med storkalas för födelesdagsbarn,
kram elsamarianne

Hanna sa...

Härligt med kalas och så mycket gott du har bakat
Ha en fin söndag.
kram
Hanna